6.6.05

Lærerblog

Ups. Jeg har vist ikke været så flittig her på bloggen på det sidste. På den anden side siger mit seneste indlæg, Fredagsfri, vist også alt om aktivitetsniveauet. Men nu er det slut, det er mandag, og jeg er ved at toptrimme mine kursister til testen på torsdag. Eller også er de ved at trimme mig. Dagens undervisning var i hvert fald præget af nogle helt nye sociale konstellationer, fordi der er kommet to nye kursister i klassen. Skønt. Nu er der virkelig en endnu mere international atmosfære, fordi der både er kursister fra Chile, Irak, Cuba, Marokko, Indonesien, Ukraine, Tjekkiet, Thailand, Indien og Tyrkiet. Det bedste er, at den nye sammensætning helt naturligt sætter en stopper for enkelte sprogs dominans. Dansk er med andre ord fællessproget, hvis man skal gøre sig forståelig. De hurtigste begyndere er også ved at kunne begå sig på et rimeligt dansk nu, hvilket er skønt. Så er det altså sjovt at undervise... Man kan bare mærke, at de får mere og mere mod på at kaste sig ud i spørgsmål og henvendelser på dansk for hver dag, der går. Desuden er stemningen nu helt ændret, fordi der er kommet flere mænd i klassen. Måske resulterer det i et par mere tilbageholdende kvinder, men til gengæld er luften tyk af kærlige transkontinentale drillerier. Efterhånden har selv begynderne lært tilstrækkeligt dansk til at kunne give drillepindene tilbage af samme skuffe. Ih, hvor jeg håber, jeg kan fortsætte med den klasse til august!