31.5.05

iPædagogik

Ihærdige Banafsaji-læsere er sikkert ikke i tvivl om, hvor højt jeg elsker min iPod. I starten havde jeg en næsten forsigtig flirt kørende med den, men vores forhold bærer nu mere og mere præg af et egentligt arbejdsfællesskab. Teamsamarbejde hedder det vist. Jeg har nemlig opdaget, hvor genialt det er at have iPod'en med i klasseværelset. Her bruger jeg den som diktafon og optager mine kursisters mundtlige fremlæggelser. Så kan jeg senere lytte optagelserne igennem og få styr på udtaleproblemer osv. i ro og mag. Omvendt kan jeg også selv optage lytteøvelser, indtale kursistreferater, udtaleøvelser og lignende, som jeg senere konverterer til mp3 og sender afsted pr. e-mail. Det er bare et genialt værktøj, som fungerer ti gange hurtigere end kassettebånd. Bevares, ikke et ondt ord om analoge optagemedier, men det her letter altså arbejdet. Ville ønske at jeg kunne udvide projektet og føre en rigtig undervisningsblog - evt. hvor klassen selv står for bloggens indhold. Ambitiøst? Måske. Indtil videre må jeg vist glemme dagdrømmene og koncentrere mig om at få kursisterne til at bestå den test, vi skal have i næste uge. Kryds lige fingre næste torsdag - både for dem og mig!