23.3.06

Blog-fravær

Fair nok. Jeg har været væk fra Banafsaji, og jeg ved det ganske godt. Min moder-blog er simpelthen blevet ladt i stikken til fordel for min edu-blog. Det hører ingen steder hjemme, og det er jeg godt klar over. På den anden side vil jeg lige gøre opmærksom på, at uden Banafsaji var der jo heller ikke opstået en Danskklasse! Så med denne hædersprisning kan jeg endelig komme i gang igen. Jeg kan jo fortælle lidt om ugens skuffelse - en tur til København i går. For at blive lidt ajour med e-læringssituationen i Danmark havde jeg meldt mig til et seminar, som Dansk.nu og Vifin-folkene arrangerede: "Dansk.nu - e-læring, sprog og integration". Mest af alt var meningen, at jeg ville opsøge andre potentielle edubloggere, særligt nogle som måske allerede lavede klasseblogs eller podcasts på skolerne. Gæt engang - der var INGEN. Folk ved ganske enkelt ikke, hvad en blog er (!) - så informationsindsatsen må styrkes, hvis jeg nogensinde skal have en venskabs-blog-klasse. Selv arrangørerne og udviklerne af Dansk.nu kunne ikke forstå, at der kunne være en fordel i at lægge lydfilerne fra deres undervisningsmateriale ud som mp3-filer på nettet, så man kan hente det ned. Det forstår jeg bare slet ikke! Reaktionen var lige så bestyrtet, da jeg foreslog, at man kunne lave en del af lydmaterialet som podcast: "Hvorfor i alverden skulle man dog det, når det nu var tilgængeligt på internettet". Ja, gu' er det tilgængeligt... bare ikke i mp3-format, men som lydklip der kun kan afspilles i Flashplayer. Jeg var virkelig skuffet over den måde at affærdige nye ideer på. Podcasting er efter min mening helt genialt i forhold til sprogundervisning - både med lytteforståelse med danske tekster, men også med f.eks. mundtlig samtaletræning mellem kursisterne. På den anden side har jeg bare fået endnu mere blod på tanden. Ugens højdepunkt var den direkte modsætning til seminaret i København. Jeg holdt mit oplæg for mine kolleger i tirsdags. Hele 9 lærer/klasseblogs blev født samme dag, så min langsomme revolution er alligevel så småt begyndt at tage form. Desuden har vi fået en venskabsklasse. Ikke i København - men i Kjellerup!