18.2.06

Clement Direkte




Jeg prøver virkeligt at finde et dansk talkshow, jeg kan holde af. Gang på gang tænder jeg for Clement efter at være blevet lokket med en luns kendis-lir eller en interessant aktuel gæst. I fredags var der ingen undskyldning - hele to tidligere undervisere fra Århus Universitet tonede frem på skærmen i samme program. Den ene var Drude Dahlerup, som jeg skylder stor tak for at have helet mit ja-jeg-sprang-fra-statskundskab-traume. Traumet var primært forårsaget af Bjørn Lomborg, som underviste i statistik-hadefaget Metode II. De gjorde det begge godt, altså her i programmet, og jeg følte mig meget underholdt af deres kække kommentarer. Men derudover var Beate Bille og en pige, som åbenbart er blevet kåret af FHM til at være "Årets Skattepige", på visit i Clements Letterman-agtige sofa. Jeg fattede absolut intet af interviewet eller sludderen med Beate Bille. Altså, er det helt bevidst, at alle spørgsmålene skal være så overfladiske? Og hvorfor er det lige, at vores talkshowvært nærmest overgår Det Skæve Tårn i Pisas hældningsgrad i takt med de lumre spørgsmål? Godt, Drude D. var på banen med en betryggende latter, hver gang det blev for meget! F.eks. da Clement kommenterede Beates nye malkepigelook. Var jeg den eneste, der lynhurtigt associerede til en frisk tur i høet pga. den bemærkning? Jeg blev ALDRIG klogere på, hvilke film søde Beate havde været med i. Selvfølgelig har jeg hørt hendes navn - vist nok i forbindelse med Drabet - men jeg var alligevel ikke helt sikker. Nu ved jeg - for det blev godt nok sagt mange gange - at hun er en af Berlinfestivalens Shooting Stars. Det fortjener hun også, hun håndterede Clements forudsigelige mundvand som en rigtig stjerne. Helt uden at rødme. Er det bare mig?