18.12.06

Tanev's eller Tanevs...

Peter Tanev, Tina Nikolaisen og Trine Panum-Kjeldsen gør det. Den mest læste blog på TV2 gør det, og det sætter hver gang mit pis i kog. Min irritation handler selvfølgelig om apostrof-s, når det bliver brugt forkert. Effekten af dette løftede komma kan bedst sammenlignes med en løftet eller pegende gaffel ved middagsbordet - lige i min øjenhøjde. Skræmmende, ikke? En betydelig del af TV2's bloggere (her må jeg godt bruge apostrof-s, fordi TV2 ikke har forkortelsespunktum) bruger apostrof-s som ejefald i titlen på deres blogs. Nu siger jeg det som det er: Apostrof-s udtrykker ikke ejefald på dansk! Jeg ved godt, jeg lyder som en mopset skolelærerinde nu, men jeg kan sgu snart ikke klare at se flere danske sider eller butiksskilte med tegn, som ikke burde være der. Jeg indrømmer, at tegnsætning er et svært håndværk, og jeg kan da stadig blive forvirret over kommateringsreglerne. Men apostroffer - helt ærligt! I mine øjne ser det f.eks. for kikset ud, når byens indkøbscenter kalder sig "Bruun's Galleri". Døm selv og kommentér gerne...