2.2.06

Tak til Jyllands-Posten

I de sidste par uger har jeg gjort, hvad jeg kunne for at følge med i sagen om Mohammedtegningerne. De har mildt sagt haft store konsekvenser for min hverdag som lærer på en sprogskole. For det første har jeg fået undervisningsmateriale foræret helt gratis - næsten som dengang et endnu jomfrueligt og intakt (=ikke afbrændt) eksemplar af Dannebrog dumpede ned fra himlen. For tiden underviser jeg mine kursister i argumentation, og her var det kærkomment at kunne bruge Anders Foghs lille perle som eksempel: "Vi har den holdning til sagen, at vi ingen holdning har". Det er da klar tale! Nu ser jeg så, at han alligevel godt vil mødes med de udenlandske ambassadører, hvilket lyder positivt. Og dog. Ironisk nok er jeg nemlig en af forbløffende få danskere, hvis beskæftigelsessituation påvirkes POSITIVT af handelsboykotten i Mellemøsten. Fyrede mejeriansatte kan nemlig tilbydes forberedende voksenundervisning, hvis de samtidigt er læsesvage! Det betyder ekstra arbejde til sproglærerne. Undervisningen er gratis og finansieres af staten. I Nordjylland er de første hold allerede stablet på benene. Det vil faktisk sige, at der kunne være en ekstra indtjeningsmulighed for mig, hvis jeg ellers var interesseret... Derfor må jeg hellere med det samme takke Jyllands Posten - både for at have leveret en case i fænomenet ytringsfrihed og for at have skabt en lukrativ jobmulighed for mig, In Sha'Arla!