6.4.05

Oprydning i Gellerup

For et stykke tid siden henvendte jeg mig til Nordgårdsskolen. Jeg har længe haft svært ved at begribe mængderne af henkastet affald her i området. Det var lidt påfaldende, syntes jeg, at skraldet (f.eks. på stierne) på magisk vis koncentrerede sig om skolen. Derfor skrev jeg til skolen for at få at vide, om de havde prøvet at engagere eleverne i at få samlet affaldet ind. Her tænkte jeg jo, at man før i tiden brugte samme fikse idé til strandrensninger rundt omkring. Desuden ville elevernes indsats forhåbentligt også have en afsmitning hjemme hos forældrene, så man i fællesskab kunne holde området lidt pænere. Her er den mail, som skolens administrative leder i går skrev tilbage til mig:

"Jeg kan oplyse, at skolen i det kommende skoleår vil forsøge at få plads til en miljødag hvor der ryddes op på skolen.

De arealer omkring skolen, specielt i budskadset omkring stien ned til City Vest, hvor der ligger mest affald er ikke skolens område. Størstedelen af affaldet er ikke smidt af skolens elever, men af andre forbipassende. Skolen vil gerne være med til at rydde op, og jeg kan oplyse at budskadset for en måned siden blev ryddet for affald. Ganske kort tid efter lå der igen meget affald. Skolen er ked af at der ligger så meget affald, da mange tror, at det er skolen, som har ansvaret, og da meget af affaldet ender inde på skolens område. Det vil være en uoverkommelig opgave for skolen, at påtage sig ansvaret for at holde stierne rene. Skolen har mange andre tunge opgaver, som vi er nødt til at bruge vores energi på. Såfremt stiområderne skal holdes permanent rene kræver det en holdningsændring hos dem, der smider affaldet, og at beboerne i området selv griber ind med initiativer."

Okay, det er fint, at jeg får så uddybende et svar. Men at buskadset blev ryddet for en måned siden, har jeg ret svært ved at tro på. Det virker også lidt, som om han tror, at jeg IKKE er klar over de mange tunge opgaver. Selvfølgelig er jeg det. For det første er jeg selv sproglærer, for det andet læser jeg avis. For mig at se hænger det hele bare sammen. Vi er nødt til at 'undervise' i ansvarlighed på alle planer, hvis der nogensinde skal ske en ændring. Det er fint nok, at man forsøger at give området et løft med eksempelvis Urbanprogrammet. Spørgsmålet er bare, om det ikke er lidt naivt at tro, at beboerne her er resourcestærke nok til selv at gribe ind med initiativer?